Toegankelijke versie: https://toegankelijkheidscertificaat.nl/dienstgezondheidjeugd.nl/table/
Via deze pagina kan je de bevindingen of de steekproef van het onderzoek kopiëren naar het geheugen van je computer. Daarna kan je de informatie plakken in een spreadsheet zoals Excel. Voor deze functionaliteit is JavaScript vereist. Mocht de knop niet werken probeer dan altijd een keer de pagina te verversen. Vaak doet de kopieerknop het dan weer wel.
Naam website | Dienst Gezondheid & Jeugd |
---|---|
Scope |
|
nr |
Bevinding |
WCAG SC |
Mogelijk verantwoordelijk |
Status |
1 | In de footer op elke pagina staat afbeelding met een aantal gekleurde cirkels. Deze afbeelding is decoratief en heeft daarom geen alternatieve tekst nodig. Een beschrijving als "Circle illustration" is overbodig voor gebruikers van schermlezersoftware. De afbeelding moet wel een leeg alt-attribuut in het img-element hebben. | 1.1.1 | techniek, content, visuele vormgeving | |
2 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/ staan onder de kop "Onze diensten" vier logo's. De tekstalternatieven van deze afbeeldingen komen niet allemaal overeen met de namen in het logo. Zorg dat de alternatieve tekst van de afbeelding een letterlijke weergave is van wat er in de logo's staan. | 1.1.1 | techniek, content, visuele vormgeving | |
3 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/nieuws/hepatitis-a-waarschuwing-blauwe-bessen zijn visuele koppen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld de kop "Houdbaarheidsdatum". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).
Verwijder hier dus het strong-element en maak de kop in de code op als een echte kop. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
4 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/zoekresultaten?q=jeugd is de zin "Uw zoekopdracht heeft 126 resultaten opgeleverd" opgemaakt met het strong-element. Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Verwijder hier dus het strong-element en gebruik eventueel CSS om een bepaalde opmaak te bereiken. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
5 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/privacy/cookies staan drie tabellen. De koppen van de tweede en derde tabel zijn opgemaakt met het strong-element, dat is hier niet correct. Verwijder het strong-element en maak de koppen op als echte kolomkoppen met th-elementen. En voeg ook het attribuut scope=col toe. Dit geldt ook voor de eerste tabel. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
6 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/over-de-dgj zijn koppen aanwezig die niet als koppen zijn opgemaakt, bijvoorbeeld "Waar staan we voor" en "Organogram". Gebruik de juiste HTML-code om deze koppen op te maken.
Het zelfde probleem doet zich voor op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/onze-diensten | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
7 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/zoekresultaten?q=jeugd staan zoekresultaten. De zoekresultaten vormen een opsomming van resultaten, zet ze daarom in een opsomming (ul- en li-element).
Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/ staat onder de kop “Onze diensten” een opsomming van diensten. Deze horen bij elkaar, zet ze daarom bij elkaar in een opsomming. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
8 | Helemaal onderin de footer staan twee opsommingen. In de eerste opsomming staat "Cookie instellingen", in de tweede opsomming staat "Privacy". Visueel is het een opsomming, voeg daarom deze twee opsommingen samen. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
9 | De PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Documenten-bestuur/DG_0297_Begroting_in_een_oogopslag_2026_DEF-Web.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
10 | In de PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Gezondheidsmonitor/ZHZ_Veelgestelde-Vragen-GM-VO-2024-GGD-ZHZ.pdf is de titel "GGD Gezondheidsmonitor 2024 - Veelgestelde vragen en antwoorden" opgenomen in een tabel. Dit mag alleen als het een lay-out tabel is, maar omdat er een TH-tag is gebruikt is het een relationele tabel. Codeer de koppen en teksten op correcte wijze en gebruik geen tabel. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
11 | In de PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Gezondheidsmonitor/ZHZ_Veelgestelde-Vragen-GM-VO-2024-GGD-ZHZ.pdf staat links bovenaan een logo, die is niet gecodeerd. Codeer dit als afbeelding en zorg ervoor dat de zichtbare tekst terug komt in het tekstalternatief. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
12 | In de PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Gezondheidsmonitor/ZHZ_Veelgestelde-Vragen-GM-VO-2024-GGD-ZHZ.pdf zijn alle visuele koppen gecodeerd als alinea's met een P-tag. Het gaat bijvoorbeeld om de koppen "Algemeen" en "Wat is de GGD Gezondheidsmonitor 2024?". Gebruik de H-tag en let hierbij op de koppenhiërarchie. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
13 | Op de pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/ staan onderaan de pagina de koppen "Mediawijsheid" en "Train de trainer". De datum die bij deze koppen horen staan visueel boven deze koppen. Ook in de code staan deze boven de koppen, waardoor het niet duidelijk is bij welke kop de datum hoort als het wordt voorgelezen. Zet de koppen vooraan in de HTML-code en zet hierachter de datum. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden. | 1.3.2 | content, visuele vormgeving | |
14 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactformulier-2 is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Hier is het attribuut verkeerd ingevuld. Er staat nu "e-mail". Pas dit aan in "email". | 1.3.5 | techniek, content | |
15 | In de PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Documenten-bestuur/DG_0297_Begroting_in_een_oogopslag_2026_DEF-Web.pdf staan een aantal cirkeldiagrammen waarvoor geldt dat de vlakken alleen door kleurverschil herkenbaar zijn. Mensen die geen kleuren kunnen onderscheiden missen zo informatie. Naast kleuren kun je hier bijvoorbeeld ook verschillende soorten arcering gebruiken om de informatie over te brengen. | 1.4.1 | interactieontwerp, visuele vormgeving | |
16 | ADVIES: Er is een hoogcontrastknop waardoor de website een toegankelijk alternatief heeft. Beter is om direct met voldoende contrast te werken. Zo zijn de foutmelding slecht leesbaar in normale modus en voldoende als de website op hoog contrast wordt gezet. Bezoekers moeten hiervoor een extra handeling verrichten. | 1.4.3 | interactieontwerp | |
17 | In de PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Documenten-bestuur/DG_0297_Begroting_in_een_oogopslag_2026_DEF-Web.pdf doen zich een aantal contrastproblemen voor. De oranje tekst op de witte achtergrond heeft een contrastverhouding van 2,9:1. Een voorbeeld hiervan is de tekst "We doen ons werk voor 10 gemeentes". Zorg voor een minimale contrastverhouding van 4,5:1 voor normale tekst een 3,0:1 voor grote tekst. | 1.4.3 | interactieontwerp | |
18 | In de PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Documenten-bestuur/DG_0297_Begroting_in_een_oogopslag_2026_DEF-Web.pdf doen zich een aantal contrastproblemen voor. De lichtblauwe tekst "69.110 leerlingen" heeft een contrastverhouding van 2,5:1. Zorg voor een minimale contrastverhouding van 4,5:1 voor normale tekst een 3,0:1 voor grote tekst. | 1.4.3 | interactieontwerp | |
19 | Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% dan vallen op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactgegevens een deel van de e-mail adressen van "OGGZ Meldpunt Zorg & Overlast" en "Infectiebestrijding" over elkaar heen. Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom alle content leesbaar blijft. | 1.4.4 | interactieontwerp, content | |
20 | Bovenaan iedere pagina staat een kruimelpad, bijvoorbeeld op https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactformulier-2. Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% dan wordt het kruimelpad nog slechts deels weergegeven. Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom het hele kruimelpad zichtbaar blijft of oproepbaar is. | 1.4.4 | interactieontwerp, content | |
21 | Bij 200% zoom staat het menu onderaan de pagina. Hierin ontbreekt het sub-menu dat normaal links bovenaan de pagina naast de naam van de website staat en de daarbij behorende menu-items (zoals “GGD ZHZ” en “Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten ZHZ”). Dit is verlies van functionaliteit. Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom alle content en functionaliteit beschikbaar is. | 1.4.4 | interactieontwerp, content | |
22 | Bovenaan iedere pagina staat een kruimelpad. Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan wordt dit slechts deels weergegeven. Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content beschikbaar blijft. | 1.4.10 | interactieontwerp, content | |
23 | Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan verdwijnt op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/ een deel van de kop "15 juni: Internationale dag tegen ouderenmishandeling" buiten beeld.
Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar blijft. | 1.4.10 | interactieontwerp, content | |
24 | Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan verdwijnt op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactgegevens een deel van het e-mailadres onder de kop "OGGZ Meldpunt Zorg & Overlast" buiten beeld.
Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar blijft. | 1.4.10 | interactieontwerp, content | |
25 | Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan wordt op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactgegevens de kop "Heeft u een vraag of opmerking?" voor een deel afgedekt door de blauwe afbeelding van een tekstballon.
Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar blijft.
Dit probleem doet zich ook voor op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactformulier-2 | 1.4.10 | interactieontwerp, content | |
26 | Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan valt op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/toegankelijkheidsverklaring de kop "Toegankelijkheidsverklaring" voor een deel buiten beeld.
Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar blijft. | 1.4.10 | interactieontwerp, content | |
27 | Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan valt op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/programmas-en-samenwerking/kennisprogramma/monitoring/gezondheidsmonitor-volwassenen-en-ouderen/gezondheidsmonitor-volwassenen-en-ouderen-2024 in het menu onder "Programma's en samenwerking" het plus- en minteken in een aantal gevallen over de menu-items heen, bijvoorbeeld bij "Gezondheidsmonitoring".
Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar en leesbaar blijft. | 1.4.10 | interactieontwerp, content | |
28 | Bij 400% zoom staat het menu onderaan de pagina. Hierin ontbreekt het sub-menu dat normaal links bovenaan de pagina staat en de daarbij behorende menu-items (zoals “GGD ZHZ” en “Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten ZHZ”). Dit is verlies van functionaliteit. Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content en functionaliteit beschikbaar is. Zie ook succescriterium 1.4.4. | 1.4.10 | interactieontwerp, content | |
29 | Als je links bovenaan iedere pagina over de menu-knop met de 3 streepjes hovert met de muis, verschijnt er aanvullende content. De bezoeker kan deze content niet weghalen zonder de muis te bewegen of de focus met het toetsenbord te verplaatsen. Een bezoeker moet dit bijvoorbeeld met de escape toets kunnen doen. | 1.4.13 | techniek, interactieontwerp, content | |
30 | Pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/ bevat wel een skiplink (een mechanisme om naar een ander deel van de pagina te springen), maar de skiplink werkt niet correct. Unieke content mag niet worden overgeslagen en dat is nu wel het geval. Het gaat hier om de tekst in de header, deze wordt overgeslagen omdat de skiplink naar het main-element springt. | 2.4.1 | techniek, content | |
31 | De PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Documenten-bestuur/DG_0297_Begroting_in_een_oogopslag_2026_DEF-Web.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond. | 2.4.2 | content, visuele vormgeving | |
32 | De PDF https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Gezondheidsmonitor/ZHZ_Veelgestelde-Vragen-GM-VO-2024-GGD-ZHZ.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond. | 2.4.2 | content, visuele vormgeving | |
33 | ADVIES: De webpagina's hebben allemaal een unieke titel, deze wordt echter vooraf gegaan door de tekst "Dienst Gezondheid en Jeugd -". Het is beter om het unieke deel van de paginatitel vooraan te zetten en dit te laten volgen door d naam van de website "Dienst Gezondheid en Jeugd". De paginatitel op de homepage komt er dan bijvoorbeeld als volgt uit te zien:
Home, Dienst Gezondheid en Jeugd | 2.4.2 | content, visuele vormgeving | |
34 | Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster in een lightbox over de pagina heen. Als de pagina geopend wordt moet de focus daar gelijk heen te gaan en ook mag de focus niet buiten deze popup komen voordat dit gesloten is. Dat is nu wel het geval. | 2.4.3 | techniek, content | |
35 | ADVIES: Als de website wordt bekeken met 200% zoom staat het mobiele menu onderaan de pagina. Gebruikers die alleen het toetsenbord gebruiken om te navigeren moeten de hele pagina door om het menu te bereiken. Er is weliswaar een skiplink om direct naar het menu te gaan, deze werkt echter niet. | 2.4.3 | techniek, content | |
36 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/zoekresultaten?q=jeugd staat onderaan de zoekresultaten paginering. Pagina 2 wordt voorgelezen als “Resultaat 2”. Maak hier "Pagina 2".
Hetzelfde doet zich voor op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/nieuws. | 2.4.4 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
37 | Wanneer het telefoonnummer onder de kop "Reizen" op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactgegevens focus heeft, is dat niet zichtbaar. Sla dit item over als er geen telefoonnummer is ingevuld. | 2.4.7 | interactieontwerp, content | |
38 | Wanneer de video op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/over-de-dgj focus heeft, is dat niet zichtbaar, met uitzondering van de focus op de afspeelknop. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. | 2.4.7 | interactieontwerp, content | |
39 | Wanneer op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/nieuws de invoervelden van de filteropties "Gezondheidsmonitor" en "Mentale Gezondheid" focus krijgen is dit niet of nauwelijks zichtbaar. Dit gebeurt als de website op hoog contrast is gezet. Met normaal contrast is de focus wel duidelijk, maar dan moeten we de website op meerdere contrastproblemen afkeuren. | 2.4.7 | interactieontwerp, content | |
40 | Op de pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/privacy/cookies staat aan de linkerkant van de pagina het menu-item "Coordinated Vulnerability Disclosure". Deze tekst is in een andere taal. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen. | 3.1.2 | visuele vormgeving | |
41 | Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster. Dit is een lightbox, omdat deze over andere content heen valt is dit een popup. Deze popup mist nu een rol en een naam. Voorzie het div-element met class=”cookiemessage” van de attributen role=”dialog” en aria-modal=”true”. En voorzie deze tevens van een beschrijvende naam met bijvoorbeeld aria-label. | 4.1.2 | techniek, content, visuele vormgeving | |
42 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/nieuws staat een knop “Filteren”. Deze wordt voorgelezen als “Filteren knop samengevouwen”. Bij een hogere resolutie is er echter geen sprake van dat het filter in- en uitgevouwen wordt. Zorg ervoor dat aria-expanded alleen aanwezig is als de resolutie laag genoeg is zodat het filter in- en uitgevouwen kan worden. | 4.1.2 | techniek, content, visuele vormgeving | |
43 | Bij het sub-menu links bovenaan de pagina is naast de naam van de website een knop waarmee je een navigatiemenu kunt openen. Deze knop heet "submenu openen / sluiten". Dit is een generieke tekst die zowel wordt voorgelezen als het menu gesloten is en als het menu geopend is. Dit kan voor blinden verwarrend zijn. Zorg voor een duidelijke toegankelijke naam op correcte wijze gekoppeld aan de knop (dus niet via het title-attribuut, maar bijvoorbeeld via aria-label). De naam van de navigatieknop luidt bijvoorbeeld 'menu andere websites'. Gebruik aria-expanded om de status van het menu (ingevouwen/uitgevouwen) correct door te geven aan hulpsoftware. | 4.1.3 | techniek, content | |
44 | Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactgegevens staat een formulier. Als bij het veld ”E-mailadres” een adres met een verkeerd formaat wordt ingevuld verschijnt bovenaan de pagina de melding “Er is helaas iets fout gegaan bij het verzenden” en bij het veld E-mailadres de melding “aa@bb is geen geldig e-mailadres”. Deze worden niet voorgelezen door hulpsoftware omdat het attribuut role=”alert” op de meldingen ontbreekt. | 4.1.3 | techniek, content |
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/ |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactgegevens |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/over-de-dgj |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/zoekresultaten?q=jeugd |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/privacy/cookies |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/contact-ons/contactformulier-2 |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/toegankelijkheidsverklaring |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/over-de-dgj/werkgebied-van-dg-j |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/over-de-dgj/bestuur |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/nieuws |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/nieuws/hepatitis-a-waarschuwing-blauwe-bessen |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/over-de-dgj/documenten |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Documenten-bestuur/DG_0297_Begroting_in_een_oogopslag_2026_DEF-Web.pdf |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/assets/uploads/DGJ/Gezondheidsmonitor/ZHZ_Veelgestelde-Vragen-GM-VO-2024-GGD-ZHZ.pdf |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/onze-diensten |
https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/programmas-en-samenwerking/kennisprogramma/monitoring/gezondheidsmonitor-volwassenen-en-ouderen/gezondheidsmonitor-volwassenen-en-ouderen-2024 |
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.
Rapportinformatie: V2.0.1-WCAG2.1-R3.0-T0.13-nl