Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Content audit digitale toegankelijkheid website van CompetentNL


Onderzoeker
Julia Zjochova; Jules Ernst van 200 OK
Datum
24 oktober 2023
Opdrachtgever
Astrid van de Kerkhof van Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website CompetentNL voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 9 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website competentnl.nl is onderzocht tussen 29 september en 9 oktober 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport systeemonderzoek/platformonderzoek Rijksoverheidstemplate bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de 2 rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website CompetentNL
Scope van de website - De content van alle pagina's op competentnl.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek waarop deze website is gebouwd (onderdeel van ander onderzoek)
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Verdere evaluatievereisten Deze audit betreft een deelonderzoek op content. Er wordt slechts een selectie van succescriteria onderzocht. Dit rapport en het technisch toegankelijkheidsrapport van PRO-sites bepalen samen de mate van conformiteit.
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 13 7 0
2 Bedienbaar 16 1 0
3 Begrijpelijk 9 1 0
4 Robuust 3 0 0
Totaal 41 9 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.competentnl.nl/contact staat een afbeelding met tekst en logo's. De alternatieve tekst van de afbeelding luidt: "CompetentNL wordt ontwikkeld door UWV, SBB, TNO en CBS in opdracht van de ministeries SZW en OCW". Deze tekst is geen letterlijke beschrijving van wat er p de afbeelding staat. Hierdoor kunnen slechtzienden die gebruik maken van hulpsoftware moeite hebben met het lezen van de tekst. Pas de alternatieve tekst aan. Beter nog is om een deel van de tekst als tekst op te nemen in de pagina. Zie SC 1.4.5.

Op pagina https://www.competentnl.nl/actueel/nieuwsbrieven/nieuwsbrief-competentnl/2023/8 staat boven het kopje 'Pilots CompetentNL gestart' een afbeelding met de alternatieve tekst 'Werkenden lunchen op moderne industriële werkvloer'. De afbeelding is afkomstig van iStock, en deze alt-tekst lijkt niets bij te dragen aan de inhoud van deze pagina. In de meeste gevallen zijn dit soort afbeeldingen decoratief, zoals hier. Laat het alt-attribuut van deze afbeelding leeg om het te verbergen voor hulpsoftware.

Op pagina https://www.competentnl.nl/actueel/nieuwsbrieven/nieuwsbrief-competentnl/2023/8 staat boven het kopje 'Bekijk de infographic' een infographic met de alternatieve tekst 'Afbeelding van de infographic van product en proces van CompetentNL'. Onder deze afbeelding staat een link naar een pagina waar de informatie uit deze afbeelding te vinden is. Om deze infographic toegankelijker te maken, moeten twee zaken worden aangepast. Ten eerste, gebruik geen woorden als 'afbeelding' in de alt-teksten van afbeeldingen, dit geldt voor alle afbeeldingen. De voorleessoftware kondigt zelf aan dat het een afbeelding is. Ten tweede, moet de alt-tekst van deze afbeelding verwijzen naar de link eronder. Een goede alternatieve tekst zou zijn: 'Onder deze afbeelding staat een link naar de uitgeschreven tekst.’

Op de pagina https://www.competentnl.nl/documenten/brochures/2023/9/12/infographic-competentnl staat de infographic uit de vorige alinea. De alternatieve tekst, 'Afbeelding van de infographic van product en proces van CompetentNL', bevat geen informatie uit de afbeelding. Om deze afbeelding toegankelijk te maken, moet de tekst uit de afbeelding als platte tekst op de pagina worden geplaatst. Hoewel er een alternatief is geboden in de vorm van een link naar een pdf-bestand, bevat dit bestand geen uitgeschreven tekst en kan daarom niet als een toegankelijk alternatief worden beschouwd. Het is belangrijk om de inhoud van de infographic op de pagina zelf beschikbaar te maken voor bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf zijn er 35 afbeeldingen die via figure element zijn toegevoegd en waarvan de beschrijving ontbreekt. De meeste van deze afbeeldingen zijn decoratief, maar er komen ook grafieken voor die informatief zijn. Markeer de decoratieve afbeeldingen als artefacts en geef de informatieve afbeeldingen beschrijvingen van informatie die op de grafiek te zien is.

De logo’s op pagina 77 zijn toegevoegd als achtergrond en worden niet door de voorleessoftware voorgelezen.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf bevatten 35 afbeeldingen die via het "figure" element zijn toegevoegd geen beschrijving. De meeste van deze afbeeldingen zijn decoratief en er zijn ook grafieken aanwezig die informatief zijn. Markeer de decoratieve afbeeldingen als "artefacts" en voorzie de informatieve afbeeldingen van beschrijvingen die de informatie op de grafiek weergeven. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle grafieken en afbeeldingen die informatie bevatten, toegankelijk zijn voor voorleessoftwaregebruikers.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf zijn de logo's op pagina 77 toegevoegd als achtergrond en worden niet voorgelezen door de voorleessoftware. Dit zijn informatieve afbeeldingen.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/nieuwsbrieven/2023/januari/1/index/nieuwsbrief_competentnl_januari2023_tcm95-444925.pdf ontbreken tekstalternatieven voor drie afbeeldingen die via het "figure" element zijn toegevoegd. Deze afbeeldingen bevinden zich op pagina 1, 3 en 7. Op pagina 1 is een afbeelding van tekst aanwezig, op pagina 3 staat een decoratieve afbeelding van een videospeler, en op pagina 7 staan logo's. Het is noodzakelijk om tekstalternatieven toe te voegen voor de eerste en de derde afbeeldingen. Verder in het document komen decoratieve afbeeldingen voor met alternatieve teksten zoals 'Dame bekijkt bord met vacatures'. Deze beschrijvingen moeten worden verwijderd en de afbeeldingen moeten als decoratief worden gemarkeerd.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/september/13/presentatie-najaarsbijeenkomst-competentnl/ppt+Najaarspresentatie+web+20230913.pdf ontbreken alternatieve teksten voor afbeeldingen. In de meeste gevallen betreft het grafieken en andere informatieve afbeeldingen die niet toegankelijk zijn voor mensen die de afbeelding niet kunnen zien. Dit geldt bijvoorbeeld voor slide 14, 20, 25, 26 en andere dia's. Sommige afbeeldingen, zoals de achtergrond van teksten op slide 26, zijn echter decoratief en moeten worden gemarkeerd als "artefact" om ze te verbergen voor hulpsoftware. Meer voorbeelden van decoratieve afbeeldingen zijn te vinden op slides 32 en 35.

Advies: Op de pagina https://www.competentnl.nl/actueel/nieuws/2023/09/25/werken-aan-competentnl-het-datateam staan foto's van medewerkers. De afbeeldingen zijn in "figure" elementen opgenomen. Elk "figure" element is voorzien van een "figcaption" met een beschrijving van de foto. De foto's, die via het "img" element zijn geplaatst, zijn voorzien van "alt"-attributen die nagenoeg dezelfde tekst herhalen als de "figcaption" elementen. Om dubbele informatie te voorkomen en redundantie te verminderen, wordt geadviseerd om de "alt"-attributen van de afbeeldingen leeg te laten. Hiermee wordt voorkomen dat dezelfde tekst twee keer wordt voorgelezen, wat de toegankelijkheid van de pagina verbetert.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/nieuwsbrieven/2023/januari/1/index/nieuwsbrief_competentnl_januari2023_tcm95-444925.pdf komt de visuele koppenstructuur niet overeen met de structuur van de tags. Op de eerste pagina zijn de koppen niet opgemaakt als kopteksten, maar eerder als alinea's. Ze lijken visueel groter gemaakt te zijn om op koppen te lijken.
Dit probleem kan de toegankelijkheid en de leesbaarheid van het document voor gebruikers met hulpsoftware belemmeren. Het wordt aanbevolen om de structuur van de tags in overeenstemming te brengen met de visuele koppenstructuur om een betere toegankelijkheid te garanderen. Koppen moeten worden opgemaakt als kopteksten met behulp van de juiste tag-elementen om de leesvolgorde en navigatie voor alle gebruikers te verbeteren.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/nieuwsbrieven/2023/januari/1/index/nieuwsbrief_competentnl_januari2023_tcm95-444925.pdf staan tien onderwerpen. Alle koppen die beginnen met een cijfer zijn opgemaakt als kop 1, waardoor het document een groot aantal koppen van niveau 1 bevat. Het advies is om deze structuur te herzien. Het titel van het document moet als kop 1 worden behouden, terwijl de overige hoofdstukken moeten worden opgemaakt als koppen van niveau 2 of lager. Tenslotte, onderaan het document staan lege koppen en alinea's. Het wordt aanbevolen om deze lege koppen en alinea's te verwijderen om de documentstructuur te optimaliseren.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf op pagina 5 is de visuele volgorde als volgt: eerst de kop 2 'Inhoudsopgave', gevolgd door de opsomming van hoofdstukken. Echter, in de documentstructuur van de tags is deze volgorde omgedraaid. Dit kan leiden tot verwarring en problemen met de toegankelijkheid voor gebruikers van hulpsoftware. Het is belangrijk om de structuur van de tags in overeenstemming te brengen met de visuele volgorde om een betere toegankelijkheid te garanderen.
Op pagina 74 staan drie kolommen met alinea's tekst onder kopjes. De volgorde van tags is chaotisch, en de focus springt van de ene kolom naar de andere. Dit kan de leesbaarheid en begrijpelijkheid van de inhoud negatief beïnvloeden, vooral voor gebruikers van schermlezers. Dit moet worden opgelost door de tags op een logische en consistente manier te ordenen om een soepele en begrijpelijke leeservaring te bieden voor alle gebruikers, ongeacht de gebruikte hulpsoftware.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.competentnl.nl/actueel/nieuws/2023/09/25/werken-aan-competentnl-het-datateam staat onder het kopje ‘Voorbeeld: één skill in drie kwalificaties’ een afbeelding. Boven deze afbeelding staat tekst: ‘In onderstaande afbeelding is de verwante skill ‘administratie afhandelen’ met een blauw stipje aangeduid.’ In deze tekst wordt ervan uit gegaan dat alle bezoekers de kleur kunnen waarnemen.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf staat op pagina 73 en 75 een grafiek waarin kleur wordt gebruikt om informatie te geven.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/september/13/presentatie-najaarsbijeenkomst-competentnl/ppt+Najaarspresentatie+web+20230913.pdf op slide 38 is keur gebruikt om de relatie tussen verschillende teksten aan te geven. Voor een bezoeker die de kleur niet kan onderscheiden is het niet duidelijk wanneer de feedbackgroepen in beeld komen. Gebruik naast de kleur ook vorm om deze informatie te geven. Op slide 44 staan twee vierkanten: groen en rood waarmee feedback gegeven kan worden. Sommige mensen zien het verschil tussen deze kleuren niet en zullen mogelijk een verkeerde feedback geven. Voeg tekst toe om dit op te lossen.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf op slide 75 is kleur gebruikt in de grafiek om verschillende behoeftes aan te geven. Deze informatie is niet toegankelijk voor iemand die de kleur niet kan zien.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.competentnl.nl/documenten/publicaties/2023/september/13/presentatie-najaarsbijeenkomst-competentnl staat aan afbeelding met lichtblauwe tekst ‘Najaarsbijeenkomst (..)’. Het kleurcontrast van deze tekst met de witte achtergrond van de pagina is 2,5:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

Op de pagina https://www.competentnl.nl/documenten/brochures/2023/9/12/infographic-competentnl staat een infographic. Bepaalde klerencombinatie voldoen niet aan de minimale kleurcontrast eisen. Zie witte tekst ‘Afnemers’ op een blauwe achtergrond 3,0:1, ‘Bronnen en data’ op een groene achtergrond 3,0:1, daaronder onleesbaar gele tekst op een bruine achtergrond 1,9:1, de witte tekst boven figuren van mensen op een blauwe achtergrond 1,8:1.

In de pdf-documenten https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf en https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/september/13/presentatie-najaarsbijeenkomst-competentnl/ppt+Najaarspresentatie+web+20230913.pdf worden dezelfde kleurencombinaties gebruikt waardoor deze documenten dezelfde issues bevatten.
De kleurcontrast issues in https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/september/13/presentatie-najaarsbijeenkomst-competentnl/ppt+Najaarspresentatie+web+20230913.pdf zijn: op slide 2 witte tekst op limekleurige achtergrond (HEX#A2C62C): 2,0:1. Op slide 9 blauwe tekst op donkere achtergrond: 2,9:1. Op slide 17 staat een limekleurig tekst op een witte achtergrond. Het kleurcontrast is 2,0:1. De oranje tekst op slide 18 heeft kleurcontrast van 1,6:0. Op slide 20 staat witte tekst in blokjes met een lichtgroene achtergrond. Het kleurcontrast is slechts 1,5:1. Op slide 25 staat de infographic die eerder beschreven is.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf staat limekleurige tekst op slide 1, 2, 6 en meer (kleurcontrast is 2,0:1). Op slide 26 staan blauwe teksten (HEX#259EC4) in de grafiek met kleurcontrast 3,1:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn. Deze kleurencombinatie komt op meerdere pagina’s voor.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.competentnl.nl/contact staat een afbeelding over de opdrachtgever en de betrokkenen. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding "CompetetntNL wordt in opdracht van de ministeries OCW en SZW ontwikkeld door:" komt verder niet voor op de pagina. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina. Deze afbeelding kent meer issues; zie SC 1.1.1

Op de pagina https://www.competentnl.nl/aansluiten/onderwijs staat onder het kopje ‘Omscholing op basis van skills’ een afbeelding. ​​Dit is een afbeelding met veel tekst. Mensen die slechtziend zijn en de tekst willen aanpassen zodat ze het beter kunnen lezen kunnen dat niet doen als de tekst in een afbeelding staat. De tekst kan dus beter niet in een afbeelding geplaatst worden, of er moet een alternatief geboden worden waarbij de tekst ook op een toegankelijke manier wordt aangeboden. Bijvoorbeeld door de informatie in de infographic ook als tekst op de pagina zelf (of op een andere pagina waar direct naar gelinkt wordt) te plaatsen. Deze gewone tekst kan dan wel aangepast worden. Deze tekst moet dan wel dezelfde informatie bevatten als in de infographic. De informatie moet equivalent zijn. Maar de visuele presentatie mag natuurlijk wel anders zijn.
Zie ook https://www.competentnl.nl/actueel/nieuws/2023/09/25/werken-aan-competentnl-het-datateam.

In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/september/13/presentatie-najaarsbijeenkomst-competentnl/ppt+Najaarspresentatie+web+20230913.pdf staan afbeeldingen met tekst. Deze tekst kon ook als een platte tekst worden geplaatst. Deze tekst kan dan eenvoudig worden voorgelezen door hulpsoftware en schaalt automatisch mee met vergroten. Zie bijvoorbeeld slide 35 en 37.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf staat op slide 26 limekleurige balken in de grafiek. Het kleurcontrast is 2,0:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de onderstaande pdf-documenten ontbreken de titels en de weergave van het titel is niet ingesteld bij het openen van het document. Hierdoor wordt een bestandsnaam getoond in plaats van een titel. Zie https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf en
https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/nieuwsbrieven/2023/januari/1/index/nieuwsbrief_competentnl_januari2023_tcm95-444925.pdf.
In het pdf-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/september/13/presentatie-najaarsbijeenkomst-competentnl/ppt+Najaarspresentatie+web+20230913.pdf is de titel ingevuld, maar bevat een nietszeggende tekst: ‘Titel van deze presentatie over twee regels’. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies. Op pagina https://www.competentnl.nl/pilots/veelgestelde-vragen staan veelgestelde vragen. In drie antwoorden staan links met tekst ‘hier’. Uit de paragraaf waarin de link staat is te begrijpen waar deze links naartoe gaan. Echter, het zou nog toegankelijker zijn om de tekst van elke link meer context te geven. Dus in plaats van linktekst ‘hier’ zou ‘Informatie over de feedbackgroep en het aanmeldformulier’ beter linktekst kunnen zijn.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de PDF-document https://www.competentnl.nl/binaries/competentnl/documenten/publicaties/2023/mei/23/index/Eindrapport+Marktreview+CompetentNL+mei+2023.pdf is de taal ingesteld als Engels. Dit document is in het Nederlands. Verander de taalcode.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Niet aanwezig


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website. Daarom is dit succescriterium niet onderzocht.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: www.toegankelijkheidscertificaat.nl/competentnl.nl/audit/
Geprint: 2024-10-05 22:27:10 v2.4-011