Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Leeroverzicht
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Leeroverzicht |
---|---|
Datum | 4 maart 2023 |
Scope van de website |
- Alles op leeroverzicht.nl |
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.3 Aanpasbaar
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://www.leeroverzicht.nl/leren/zoeken kan je op verschillende wijze tot een eindresultaat komen, bijvoorbeeld zoeken op 'Rotterdam'. Elk resultaat heeft een knop 'Meer over deze opleiding' waarmee je meer content kan tonen. Als je deze opent en je laat de schermvoorleessoftware verder lezen kom je bij het volgende resultaat uit. Je moet dan achteruit navigeren om de nieuwe content te lezen. De bezoeker verwacht hier dat de leescursor vooraan de nieuwe content staat zodat van dat punt verder doorgelezen kan worden.
De knop met het i-tje levert nu wel een correcte leesvolgorde op, echter deze is nog niet toetsenbordtoegankelijk. (zie SC 2.1.1)
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 2: Op pagina https://www.leeroverzicht.nl/leren/zoeken wordt bij focus op de filtervelden de blauwe achtergrond lichter. De een witte tekst op de lichtblauwe achtergrond heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 3,1:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Ook als je bij 'Ik zoek liever zelf' de focus of hover op zet, is het contrast te laag; evenals 'Ik weet dit even niet'.
Bevinding 3: Op pagina https://www.leeroverzicht.nl/leren/zoeken kan je kiezen voor 'Ik zoek liever zelf'. Als je dat doet krijg je een invoerveld met een lichtgrijze placeholder op witte achtergrond waarvan het contrast veel te laag is. De contrastverhouding is 2,2:1 waar dit 4,5:1 is.
Bevinding 4: Op pagina https://www.leeroverzicht.nl/over-ons is een witte tekst 'Meer informatie nodig?' op een lichtblauwe achtergrond. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 1,5:1 waar dit minimaal 3:1 moet zijn.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: Op pagina https://leeroverzicht.nl/over-ons zijn 2 afbeeldingen van tekst (Formeel opleidingsaanbod en Non-formeel opleidingsaanbod). Deze zijn voor mensen die blind of slecht ziend zijn niet te lezen en ook is het lettertype en grootte niet aanpasbaar. Zorg dat deze informatie eerst in tekst uitgelegd wordt en vervolgens (ontoegankelijk) worden aangeboden of dat deze 2 platen in HTML worden uitgevoerd.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Op pagina https://www.leeroverzicht.nl/leren/zoeken kan je kiezen voor 'Ik zoek liever zelf'. Als je dat doet dan krijg je een invoervak. Zodra je begint te typen verschijnt er een kruisje in dit invoerveld. Hiermee kan je het invoerveld leegmaken. Als je de focus op het kruisje zet verschijnt er een lichtgrijze cirkel waarin het kruisje staat. Het contrast met de omgeving is te laag. De contrastverhouding van de cirkel met de witte achtergrond moet minimaal 3,0:1 zijn.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 7: Advies: De bezoeker heeft geen mogelijkheid om de witruimte aan te passen. Dit wordt veroorzaakt omdat er een content security policy (CSP) zit op de website dat voorkomt dat bezoekers eigen voorkeuren kan instellen. Biedt de bezoeker de mogelijkheid om
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Bij de resultaten bij overheidserkende opleidingen en soms onder 'Meer over deze opleiding' zijn blauwe knopjes met een i erin. Deze knoppen zijn niet te bedienen met het toetsenbord. Zorg dat alles wat met de muis bedienbaar is ook met toetsenbord werkt.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 9: Advies: begin de titel met de naam van de pagina en eindig met de naam van de website. In de tabbladen is de titel zo sneller terug te vinden en met een screenreader wordt direct de naam van de pagina voorgelezen (en daarna pas de naam van de website, wat de bezoeker met een screenreader kan overslaan zodat sneller door de site genavigeerd kan worden).
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: In het menu heb je de keuzes 'Leren' en 'Geld'. Als je op deze links klikt kom je op de pagina's waar je kunt zoeken. Uit de titel en de tekst is niet meer het woord te zien waarop je geklikt hebt 'Leren' en 'Geld'.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: De pagina https://www.leeroverzicht.nl/geld/zoeken is bereikbaar via de menukeuze 'Geld'. De pagina gaat over 'financiering' en de kop luidt 'Zoek direct passende financiering'. In de titel wordt dit genoemd. Zorg dat kop ook een overeenkomstig woord gebruikt, bijvoorbeeld 'Geld: zoek direct passende financiering.'. Of maak van de naam in het menu 'Financiering' in plaats van 'Geld'.
Bevinding 12: Op de pagina https://www.leeroverzicht.nl/geld/zoeken is een zoekmogelijkheid waarbij het label ontbreekt nadat je op 'Ik zoek liever zelf' hebt gedrukt. Er is wel een placeholdertekst maar die verdwijnt zodra mensen beginnen met typen. Dat is daarom onvoldoende.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: Op pagina https://leeroverzicht.nl/leren/zoeken kan je een resultaat opvragen. Als het resultaat er staat kan je hierop sorteren. De sorteermogelijkheid in het uitklapbare onderdeel is navigeerbaar. Als je hier doorheen gaat dan is de focus onvoldoende zichtbaar. Zorg bijvoorbeeld voor een omlijning van minstens 2 pixels.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op pagina https://www.leeroverzicht.nl/about-uss wordt een deel van de pagina in het Engels getoond. In de code ontbreekt de taalwissel (lang="en").
3.2 Voorspelbaar
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: De pagina https://www.leeroverzicht.nl/geld/zoeken is bereikbaar via de menukeuze 'Geld'. De pagina gaat over 'financiering' en de kop luidt 'Werk aan je ontwikkeling en vind een manier om je opleiding te betalen'. Zorg voor een correcte kop voor de pagina., bijvoorbeeld 'Financiering' en zorg dat dezelfde term ook in het menu wordt gebruikt. Ook in de titel van de pagina ontbreekt de naam.
Zie ook SC. 2.4.2 en SC 2.4.6.
Dit geldt ook voor de andere menukeuzes, zoals Advies en Leren.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Op pagina https://www.leeroverzicht.nl/leren/zoeken kan je antwoord geven op de vragen te beginnen bij 'Onder welk thema moet je opleiding vallen?'. Beantwoord achtereenvolgens met 'Natuur', 'Hbo', 'Ik weet dit even niet'. Er verschijnt dan een veld 'Postcode'.
De Foutmelding: Bij een postcode zonder resultaat geeft hulpsoftware de volgende melding: 'Geen resultaat gevonden' terwijl op het scherm een veel uitgebreider antwoord verschijnt: 'Ik heb hiermee geen resultaten gevonden. Klik op een gegeven antwoord om deze te veranderen of klik op Ik zoek liever zelf.' Zorg dat de ervaring in beeld hetzelfde is als voor de mensen die een screenreader gebruiken.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: Op de pagina https://www.leeroverzicht.nl/loopbaanadvies is content verborgen onder 'Deze organisaties kunnen je ook helpen'. Als je op bijvoorbeeld 'Vakbonden' klikt verschijnt er content. De screenreader leest netjes 'uitgevouwen' voor zodat je weet dat er nieuwe content wordt getoond. Bij sluiten leest de screenreader niks voor. Dit komt omdat het aria-expanded-attribuut niet op "false" wordt gezet maar weg wordt gehaald. Op W3C wordt dit als voorbeeld gebruikt, maar in de praktijk werkt bij meerdere screenreaders de ondersteuning van openen en sluiten alleen als aria-expanded respectievelijk op "true" en op "false" wordt gezet.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Op pagina https://leeroverzicht.nl/leren/zoeken worden 8 van de 16 thema's getoond. Door middel van een volgende- en vorige-knop kan je door de lijst bladeren. Als je de knoppen bedient krijgt hulpsoftware geen signaal dat er iets veranderd is op het scherm. Geef terug dat er 8 nieuwe thema's getoond worden. Wellicht is het goed om de knop een extra duidelijke naam te geven, bijvoorbeeld 'Volgende 8 thema's' in plaats van 'Volgende'.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Homepage:
https://www.leeroverzicht.nl/home - Leren:
https://www.leeroverzicht.nl/leren/zoeken - Geld:
https://www.leeroverzicht.nl/geld/zoeken - Advies:
https://www.leeroverzicht.nl/loopbaanadvies - Over ons:
https://www.leeroverzicht.nl/over-ons - About us:
https://www.leeroverzicht.nl/about-us - Meer opleidingen:
https://www.leeroverzicht.nl/leren/over - Cookies:
https://www.leeroverzicht.nl/cookies - Kwetsbaarheid melden:
https://www.leeroverzicht.nl/kwetsbaarheid-melden - Toegankelijkheid:
https://www.leeroverzicht.nl/toegankelijkheid - Meer over geld:
https://www.leeroverzicht.nl/geld/over - Algemene voorwaarden:
https://www.leeroverzicht.nl/algemene-voorwaarden
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.